..Story From MissZ T_E...

..Story From  MissZ  T_E...

Thursday 12 January 2012

Kejayaan Boleh Diramalkan” ~Brian Tracy~


Ada orang mengatakan bahawa kejayaan adalah amat sukar untuk dicapai. Jika hendak dicapai pun susah, apatah lagi hendak diramalkan. Maksudnya, agak mustahil untuk kita meramal bahawa seseorang akan berjaya disuatu masa akan datang atau tidak.
Tetapi, menurut Brian Tracy (seorang penulis, penceramah, ahli perniagaan dan pakar motivasi terkenal) kejayaan boleh diramalkan. Maksud beliau, kita boleh tahu seseorang akan berjaya atau tidak di masa akan datang berdasarkan apa yang mereka lakukan sekarang.
Untuk lebih mudah faham, cuba bayangkan anda melihat ibu anda memasak mi segera. Anda lihat dengan teliti setiap perkara yang ibu anda lakukan. Kemudian, anda ikuti langkah itu semula satu persatu. Jika anda lakukan semua apa yang ibu anda lakukan dengan terperinci, bolehkah saya ramalkan bahawa anda pasti akan berjaya memasak mi segera sebaik ibu anda? Tentu jawapannya ya bukan?
Itulah yang dimaksudkan oleh Brian Tracy. Jika anda mahu berjaya, lakukan apa yang orang telah berjaya lakukan. Jadi, jika anda masih tidak berjaya, kaji semula apa yang anda lakukan selama ini. Mungkin ada langkah anda selama ini tidak sesuai dengan apa yang anda ingin capai.
Satu lagi pengajaran penting, jika anda masih tidak berjaya, bukan bermakna anda tidak pandai atau lemah. Ia cuma bermakna anda masih belum melakukan sesuatu dengan betul. :)

No comments: